Halász Eszter - Interjú

Halász Eszter

1. Hogyan kerültél a Külkereskedelmi Technikumba, és mi motivált arra, hogy az iskola programjainak szervezésével foglalkozz?

Még 2018 nyarán segítettem be a jelentkezők beiratkozásába, utána pedig András megkért, hogy nem lennék-e programszervező és iskolatitkár. Első évben a kettőt együtt csináltam, azonban ahogy az iskola nőtt, úgy lett igény arra, hogy csak a programokkal foglalkozzak.

Azon a nyáron Andrással sokat beszéltünk az eddigi munkahelyeimről és mivel sokat foglalkoztam zsidó- és holokauszt oktatással, romaintegrációval és volt már tapasztalatom programszervezésben, ezen kívül mindig is fontosnak tartottam a társadalmi érzékenyítést, ezért megkért, hogy foglalkozzak ezzel az iskolában. Örültem ennek a lehetőségnek, mert fontosnak tartom a diákokkal való munkát és nagyon büszke vagyok arra, hogy létezik egy olyan oktatási intézmény, ahol a társadalmi problémákra ekkora hangsúlyt fektetnek.

2. Mit jelent számodra a technikum hitvallása, és hogyan jelenik meg a programok tervezése és megvalósítása során?

Nagyon fontosnak tartom, hogy európai, nyitott gondolkodású diákok kerüljenek ki az iskolából, mivel sajnos a társadalmi kirekesztettség nagyon erősen jelen van a mai világban.

Nagyon fontos, hogy mi nem szeretnénk meggyőzni senkit arról, hogy kit szeressen és kit nem – a mi a célunk, hogy a gyűlöletmentességet tanítsuk és a diákok megismerkedjenek a jelen társadalmi problémákkal.

Az is fontos, hogy a kritikus gondolkodás ne vesszen el és ne is menjen át abba a szélsőségbe, hogy minden kutatás nélkül jelentsenek ki véleményeket vagy épp álljanak be olyan témák mögé, ami épp „mainstream” a fiatalok körében. Fontos, hogy a gondolkodás és az egyéni vélemények is megmaradjanak, így erre is szeretnénk törekedni.

3. Hogyan épülnek be a zsidó értékek és hagyományok az iskola programjaiba? Tudnál erre konkrét példákat mondani?

A diákoknak van lehetősége ingyenes héber és judaisztika órákhoz és minden osztály részt vesz a ’Séta a régi pesti zsidónegyedben’ idegenvezetésen is, ahol a Dohány utcai zsinagógától kezdve a pesti zsidóság történetével és a zsidó szokásokkal, vallással ismerkednek meg.

Minden évben a holokauszt emléknap kapcsán a diákokkal közösen kimegyünk az óbudai zsidó temetőbe, ahol újabb és újabb parcellákat tisztítunk meg a több évtizedes gaztól. Ez nem csak önkénteskedés, hanem emlékezet terén is nagyon fontos – hisz olyan sírokat tisztítunk meg, amelyeket már sokszor nincs aki gondozzon, mert a hozzátartozók is elhunytak.

Ezen kívül az iskolában közösen ünnepeljük a nagyobb ünnepeket és tanítjuk a hagyományokat a diákoknak. Fontos, hogy a diákjaink egy jelentős része nem zsidó családokból származik, így sokan nem ismerték a Ros Hasanat vagy a Hanukát mielőtt idejöttek az iskolába tanulni.

4. Van olyan esemény vagy program, amelyre különösen büszke vagy, és ami szerinted jól tükrözi az iskola értékeit?

Párhuzamosan 2 programot szeretnék kiemelni.

Az egyik ilyen program az éves ’Szakmai nap’-unk, ahol próbálunk minden évben más témákkal előállni, ami a fiatalokat érdekelheti. A ’családi vállalkozások’-tól kezdve a ’pénztudatosság’-ig sok témát körülöleltünk eddig – tavaly például az AI – A mesterséges intelligencia volt a téma.

A másik ilyen program a Budapest Bike Maffia +1 szendvics programja, ahol kéthetente a diákokkal közösen készítünk szendvicseket a rászorulóknak, ami igazából egy önkénteskedéssel egybekötött csapatépítés. Ebben a programba 2019 óta vagyunk benne és sok a pozitív visszajelzés tanároktól és diákoktól is egyaránt.

5. Milyen szempontokat tartasz fontosnak egy program megszervezésekor, hogy az diákok és tanárok számára is hasznos és élvezetes legyen?
 

Kapcsolódjon az iskola víziójához vagy szakmai szempontjaihoz. Ezen kívül mindig hiteles, motiváló és szakmailag elismert, kiváló előadókat hívunk – de azt is figyelembe vesszük, hogy jól tudjon kommunikálni a fiatalokkal, mivel fontos, hogy a diákok figyelmét is fenntartsuk.

Fontos, hogy ha van egy programötletem azt Andrással és Éváékkal is egyeztetem, ezen kívül a diákok igényeit is próbáljuk felmérni.

Amit még fontosnak tartok az az éppen aktuális, tabusított témák előhozása.

6. Mik a legnagyobb kihívások a programszervezés során, és hogyan szoktad ezeket megoldani?

Összeegyeztetni a tanév rendjével a programokat nem mindig egyszerű – főleg, ha ad hoc téma jön elő. Ilyen volt például az ukrán-orosz háború kitörése – tudtuk, hogy reagálnunk kell és segíteni a diákokat, hogy megértsék a szituációt így Ungvári Krisztián előadásában kaptak egy ’rendkívüli történelem órát’.

A másik pedig, hogy nehéz a mai fiatalok élethelyzetében iskolán kívüli programokat szervezni. Szinte minden diákunk a tanórán kívüli időben dolgozik, munkát vállal, ezért sokkal kevesebb szabadidejük van, mint mondjuk nekünk vagy a nálam idősebb generációnak volt.

7. Van-e valamilyen személyes történeted vagy emléked a szervezett programokkal kapcsolatban, amit szívesen megosztanál?

Tavalyi tanévben tartottuk az első 2 napos – „ottalvós” programot. Kecskemétre mentünk le dr. Feldmájer Péter, dr. Róna Tamás és a közösség meghívására, ahol a kecskeméti zsidó temető rendbetétele mellett megnéztük a Kecskeméti Hitközséget, Róna Tamástól kaptunk egy tanítást is – este viszont egy szuper közösségépítő programon vettünk részt. Őszintén szólva eléggé féltem attól, hogy milyen lesz az első „ottalvós” program, de nagyon jól sült el, sokkal többet beszélgettünk a diákokkal és fantasztikus élmény volt. Másnap még elmentünk meglátogatni a Mercedes autógyárat is – természetesen szakmai szempontból - ,ami szintén nagy sikert aratott a diákok és a tanárok körében is.
 

8. Mit gondolsz, mi teszi különlegessé a Külkereskedelmi Technikum programjait a diákok és a tanárok számára?

A csapatmunka és a nyitottság. Nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy egy olyan közösségben dolgozhatok, ahol a csapatmunka és egymás segítése az alap. Mind a közvetlen kollégáim, mind a tanárok nagyon sokat segítenek a programok szervezésénél és kommunikációjánál is.